Sukces akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania 2008

Akcja społeczna Tydzień dla OszczędzaniaW dzisiejszych czasach hasło oszczędzania z racji sytuacji gospodarczej staje się coraz modniejsze. Ale czy wiemy jak racjonalnie odkładać nasze oszczędności i jak rozsądnie gospodarować budżetem domowym? Odpowiedź na te pytania podsuwa społeczna akcja edukacyjna Tydzień dla Oszczędzania, która w tym roku odbyła się w dniach 27-31 października 2008 roku i była głównym elementem obchodów Światowego Dnia Oszczędzania.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy razem z Fundacją Think! i przy merytorycznym wsparciu Komisji Nadzoru Finansowego już po raz drugi wyszła z inicjatywą edukacji finansowej polskiego społeczeństwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ludzi młodych.

Celem akcji jest promowanie wśród Polaków nawyku oszczędzania. Poprzez działania edukacyjne chcemy kształtować umiejętności aktywnego i efektywnego korzystania Polaków z własnych zasobów, tak aby odłożone pieniądze procentowały i przynosiły wymierną korzyść, uczyły życiowej zaradności.

W Polsce brakuje powszechnych działań z zakresu edukacji finansowej, nadążających za szybkim rozwojem rynków finansowych. Naukę należy zatem zacząć od podstaw, dlatego w akcji szczególny nacisk położono na edukację ludzi młodych.

Działania w ramach akcji Tydzień dla Oszczędzania w 2008 roku odbywały się na kilku płaszczyznach. Głównym źródłem informacji o przedsięwzięciu była specjalnie przygotowana strona internetowa http://www.tdo.edu.pl/, zawierająca szereg  materiałów multimedialnych, poradników, oraz pomocy naukowych dla szkół. Podczas trwania akcji serwis odwiedziło ponad 100 tysięcy osób !

Nowością był nietypowy konkurs filmowy pt. Krótki film o oszczędzaniu organizowany we współpracy z portalem MillionYou. Zastosowano w nim nowatorskie narzędzie do moderowanych konkursów wideo. Internauci zostali poproszeni o przygotowanie krótkich (do 1,5 minuty) filmików na wybrane tematy związane z oszczędzaniem. Zainteresowane konkursem było ogromne. Napłynęło do nas prawie 400 krótkich filmików!!! Młodym artystom w pracy na obrazami posłużyły telefon komórkowy, kamera czy aparat fotograficzny. Efekt to ponad 600 minut pomysłowych materiałów filmowych promujących nawyk oszczędzania. Autorzy najlepszych prac zostali nagrodzeni. W wyniku konkursu filmowego powstała ciekawa wideo-encyklopedia, zawierająca 366 filmów o tematyce promującej ideę oszczędzania. Efekty pracy młodych filmowców można podziwiać na stronie internetowej http://millionyou.com/konkursy/Krotki_film_o_oszczedzaniu,filmy,3,0,,1.html

Do 2000 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przekazaliśmy pakiety zawierające pomocne dla nauczycieli materiały do prowadzenia zajęć na temat oszczędzania wraz z ulotkami edukacyjnymi i informacjami zachęcającymi do wzięcia udziału w konkursie filmowym. Efekt przerósł nasze najśmielsze oczekiwania, bo w programie wzięło udział aż 160 tysięcy uczniów z 262 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski.

W projektach organizowanych przez szkoły brali udział uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkół, jak również rodzice uczniów, mieszkańcy miast, gdzie organizowano różnego typu uroczystości, przedstawiciele władz lokalnych, jednostek nadzorujących oświatę (m.in. kuratoriów), mediów, organizacji pozarządowych, firm działających na rynku finansowo-bankowym.

W ramach obchodów akcji Tydzień dla Oszczędzania 2008 w szkołach zorganizowano m.in. lekcje dotyczące tematyki oszczędzania, spotkania z przedstawicielami firm działających na rynku finansowo-bankowym, konkursy plastyczne  na najlepsze plakaty promujące ideę oszczędzania, prezentacje multimedialne przedstawiające możliwości oszczędzania, wydania gazetek szkolnych poświęconych tematyce oszczędzania oraz wyjścia z uczniami do placówek firm działających na rynku finansowo-bankowym. Wielokrotnie spotykaliśmy się z pochlebnymi opiniami nauczycieli, którym bardzo podobała się zaproponowany przez nas sposób uświadamiania ekonomicznego młodzieży. Także sami uczniowie chętnie angażowali się w akcję.

Ciekawym elementem akcji TdO w 2008 roku było opublikowanie interesujących badań opinii społecznej Postawy Polaków Wobec Oszczędzania przygotowanego przez Pentor Research International. Badanie przeprowadzono w dniach 9-15 października 2008 roku na grupie 1019 osób, a jego wyniki zostały opublikowane podczas konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli Citi Handlowego, Fundacji Kronenberga i Komisji Nadzoru Bankowego. Badanie pokazało, że tylko 7 % Polaków oszczędza regularnie, mimo że większość z nas uważa, że warto odkładać pieniądze.  Ponad połowa wydaje wszystko na bieżące potrzeby. Co drugi Polak kieruje się własną intuicją i aż 20% rodaków przyznaje, że czerpie wiedzę o oszczędzaniu z reklam instytucji i produktów finansowych. 44% nie ufa nikomu, ponadto wierzą, że powodzenie w odkładaniu pieniędzy zależy głównie od ich decyzji. Badania te pokazały, jak ważna jest dzisiaj edukacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa. Szczegóły raportu dostępne na stronie: http://www.tdo.edu.pl/files/File/broszury/raport_z_badan.pdf

Akcja Tydzień dla Oszczędzania odbiła się szerokim echem w mediach ogólnopolskich jak i lokalnych oraz w wielu portalach internetowych. W sumie pojawiło się ponad 130 publikacji relacjonujących działania związane z tym przedsięwzięciem. Ponadto w tygodniku Newsweek z 2 listopada 2008 roku ukazał się dodatek ?Jak oszczędzać?? zawierający materiały wyjaśniające potrzebę oszczędzania, metody oszczędzania i inwestowania w sposób minimalizujący ryzyko. Idea oszczędzania była także promowana w programie I Polskiego Radia. W dniach 27-31 października 2008 roku  stacja wyemitowała 21 30-sekundowych spotów reklamowych. Na podstawie dostępnych na rynku badań czytelnictwa prasy, oglądalności telewizji, słuchalności radia i rankingu najpopularniejszych serwisów internetowych wynika, że z informacją o Tygodniu dla Oszczędzania zetknęło się ponad 8 milionów Polaków!

Dzięki zorganizowaniu drugich z rzędu obchodów Światowego Dnia Oszczędzania 2008 Polska wpisała się do grona wielu krajów, w których w ostatnim dniu października organizowane są akcje edukacyjne uświadamiające opinii publicznej, jak ważne dla sytuacji życiowej jest racjonalne gospodarowanie pieniędzmi. Mamy nadzieję, że przekazana wiedza o świecie finansów zaprocentuje większą świadomością finansową polskiego społeczeństwa a co za tym idzie lepszym i wygodniejszym życiem w przyszłości.

Operatorem programu Tydzień dla Oszczędzania jest Fundacja Think!