Podsumowanie VI edycji Tygodnia dla Oszczędzania

Akcja społeczna Tydzień dla OszczędzaniaSzósta edycja akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania w 2012 r. zakończyła się sukcesem, angażując blisko 170 szkół z całej Polski. Dwie trzecie biorących w akcji nauczycieli nadesłało raporty, z których możemy dowiedzieć się, jak kreatywnie szkoły podeszły do obchodów, organizując w szkole obok zajęć dydaktycznych także konkursy, wystawy gazetek, przedstawienia czy happeningi. Uczniowie na różne sposoby zdobywali praktyczną i przydatną w życiu wiedzę na temat założenia konta, planowania i zarządzania osobistym budżetem, dopasowania sposobów oszczędzania i inwestowania do osobistych potrzeb oraz konsekwencji zadłużania się. Zasięg akcji wzmocniony został kampanią medialną, dzięki której z wiedzą na temat oszczędzania i finansów osobistych zetknęło się ponad 2 miliony osób.

Akcja Tydzień dla Oszczędzania w szkołach trwała od początku września do 22 grudnia 2012 r. Październik był miesiącem intensywnych działań komunikacyjnych z nauczycielami, których celem było pozyskanie ich do projektu i zachęta do przeprowadzenia lekcji na temat oszczędzania. Dzięki rozciągnięciu czasu rekrutacji do projektu zgłosiło się niemal 170 szkół z całej Polski. Kulminacja działań w szkołach przypadła w Tygodniu dla Oszczędzania, czyli między 24-31.10.2012. Wtedy oprócz zajęć i mini?projektów (według scenariuszy zamieszczonych na stronie www.tdo.edu.pl) odbywały się różnego rodzaju eventy, konkursy, spotkania z przedstawicielami banków, wystawy tematycznych gazetek i plakatów.

W ramach TDO we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej zorganizowano dwa konkursy promujące systematyczne oszczędzanie:

  • konkurs na gazetkę szkolną online "Finanse bez tajemnic" (od 1.10 do 9.11.2012): uczniowie tworzyli stronę internetową z tekstami i multimediami dotyczącymi głównych zagadnień tegorocznej edycji TdO. W konkursie wzięły udział 40 zespoły uczniowskie. Zwycięzcy otrzymali bony do sklepu internetowego Merlin.pl.
  • konkurs na plakat promujący oszczędzanie "Wirtualny plakat, realne zyski" (od 1.10 do 9.12.2012). Zadaniem uczniów było jak przekonać Polaków, aby lepiej zarządzali własnymi finansami. W konkursie wzięło udział 81 uczniów. Jury przyznało 5 nagród (iPody nano).

Pod koniec października rozpoczęła się w mediach kampania informacyjno-edukacyjna skierowana do szerokiego grona odbiorców. We wrześniu 2012 r. przygotowany został raport Postawy Polaków wobec oszczędzania, którego wyniki komentowane były w mediach, a także wkładka w tygodniku Newsweek. W ramach akcji TDO 2012 w Programie 1 Polskiego Radia wyemitowano cykl 10 audycji poświęconych zagadnieniom finansowym (18.10 ? 31.10.2012).

Uruchomiona pod koniec września gra internetowa Pierwszy Milion cieszyła się sporym zainteresowaniem użytkowników internetu. W zorganizowanych w niej konkursach wzięło łącznie udział ponad 7 tysięcy graczy. Dodatkowo zorganizowano konkurs we współpracy z organizatorem akcji Akcjonariat Obywatelski.

Gra internetowa Pierwszy Milion

W projekcie przygotowaliśmy także dwie multimedialne lekcje online: ?Jak zaoszczędzić pierwszy milion?? oraz ?Jak wydawać, aby na wszystko starczyło??. Składają się na nie animacje, filmy, nagrania lektorskie oraz ćwiczenia sprawdzające wiedzę. Dodatkowe narzędzia edycyjne ? dostępne z poziomu paska u dołu ekranu ? pozwalają na rysowanie i pisanie na ekranie, co umożliwia prowadzącemu zajęcia przeprowadzenie ciekawej i interaktywnej lekcji.

Równolegle do akcji szkolnej organizowane były spotkania z seniorami poświęcone edukacji finansowej osób starszych. Łącznie w zorganizowanych przez Uniwersytet Trzeciego Wieku przy SGH w Warszawie w siedmiu miastach Mazowsza spotkaniach wzięło udział 890 osób (zakładano 500).