Kultura przed kamerą

Projekt (Ro)Zoom na Kulturę spotkał się z dużym zainteresowaniem nauczycieli z całej Polski - zarejestrowało się aż 70 szkół. Do pierwszych 26 szkół zgłoszonych w projekcie wysłaliśmy e-poradnik dla nauczyciela i ucznia Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu i w uczeniu się. Dzięki nim będą mogli zainspirować się pomysłami i fachowymi poradami, jak uczyć się efektywnie i efektownie, czyli z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Nauczyciele języka polskiego, historii, plastyki czy wiedzy o kulturze mogą skorzystać z przygotowanych w projekcie scenariuszy lekcji pod tytułem:

  • Kultura obrazkowa - ogłupia czy kształci?
  • Kultura rycerska poprzez nowe media
  • Remiks ? plagiat czy autonomiczne dzieło sztuki? + Prezentacja do scenariusza o remiksie
  • Z socrealizmu do konsumpcjonizmu - barwy PRL lokalnie
  • Ekonomia, społeczeństwo, kultura ? przemiany kulturowe w świetle rewolucji przemysłowej

Są one dostępne bezpłatnie w formie plików pdf na stronie www.kamerakultura.pl. Tam także znajdują się ciekawe artykuły dotyczące warsztatu filmowca i pożytku edukacyjnego z tworzenia materiałów wideo, informacje o darmowych programach wspomagające cyfrowych twórców i pomysły na nauczania przedmiotów humanistycznych z użyciem nowych technologii.

Nasi partnerzy projektowi, czyli Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, opracowało instruktaże dla uczniów w formie trzech prezentacji, aby wspomóc  uczniów w kręceniu konkursowych filmów. Służą inspirowaniu młodych filmowców i podpowiadają na przykład, jak przygotować się do nakręcenia ciekawego wywiadu i dlaczego warto filmować obiekty z lotu ptaka i z perspektywy żaby.

Uczniowie mają czas do 16 maja na przesłanie swoich filmów z wybranej kategorii:

a)    kategoria Osoba:

Lokalny artysta/ działacz społeczny/ animator kultury. Zadanie: sfilmuj wywiad z człowiekiem, który jest ważny dla rozwoju kultury w twojej okolicy. Stwórz filmowy portret.
Świadek historii. Zadanie: przeprowadź wywiad z osobą (-ami), która zechce podzielić się wspomnieniami, swoją wiedzą na temat historii waszej miejscowości lub przedstaw postać historyczną związaną z regionem.

b)    kategoria Obiekt:

Tropami epok. Zadanie: sfilmuj obiekt, poprzez który ukażesz architektoniczne lub urbanistyczne cechy epoki [do wyboru]: średniowiecznej, renesansowej, barokowej, klasycystycznej, neogotyckiej.
Mury mówią. Zadanie: jaką historię, legendę, wydarzenie opowiedziałby obiekt w twojej okolicy, gdyby mówił? Poznaj jego dzieje i poprzez swój film użycz mu głosu.

Uczniowskie filmy powalczą o nagrody - w puli ponad 3000 zł. Efekty pracy uczniów opublikujemy w kanale YouTube i będziemy promować wśród nauczycieli z całej Polski.

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundacji Orange.