ADDED VALUE PLUS
dla kogo:
nauczyciele szkół branżowych/zawodowych/technicznych (ponadpodstawowych) w trzech krajach UE: Polsce, Hiszpanii i Holandii
realizacja:
grudzień 2024 - maj 2027
Dzięki matematyce możemy lepiej rozumieć otaczający nas świat i rozwiązywać codzienne, praktyczne problemy
Projekt Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana - poziom wyżej! (angielska nazwa projektu: Maths is everywhere. Added Value - level up!), skrócona nazwa: Added Value Plus (akronim: AV+) ma na celu dążenie do zmiany sposobu nauczania matematyki w polskich i europejskich szkołach średnich, w szczególności technicznych i zawodowych. Wesprze nauczycieli szkół branżowych/zawodowych, techników, ale też liceów ogólnokształcących w nauczaniu i pokazywaniu uczniom, jak dzięki matematyce można lepiej zrozumieć otaczający świat i rozwiązywać praktyczne, codzienne problemy. Chcemy, aby dzięki narzędziom i materiałom wypracowanym w AV+ uczniowie mogli uwierzyć, że matematyka rzeczywiście przydaje się w różnych sytuacjach życiowych i że można się jej skutecznie uczyć, a przede wszystkim, że jest to wysoce pomocne i użyteczne na co dzień.
Liderem Projektu jest Fundacja Think!, zaś Partnerami są:
***
Główne elementy projektu:
Do przygotowania i realizacji projektu skłoniły nas wyniki PISA 2022 w zakresie matematyki. Są one niższe wśród polskich uczniów niż we wcześniejszej edycji badania z 2018 (6-ty najwyższy wśród krajów objętych badaniem - minus 27 punktów), co stawia pytania o powody takiego istotnego spadku (wróciliśmy do poziomu z 2003). Spadek odnotowano także w Holandii (minus 27 pkt), w Hiszpanii utrzymał się na tym samym poziomie, przy jednoczesnym wzroście lęku przed matematyką u uczniów.
Współcześni nastolatkowie najprawdopodobniej będą żyć w świecie coraz bardziej niepewnym, w którym indywidualne decyzje życiowe i finansowe będą wymagały złożonej analizy i umiejętności wyciągania wniosków. Z perspektywy budowania innowacyjnej i globalnej gospodarki Europejskiej potrzebujemy młodych ludzi, dla których język matematyki nie jest przerażający. Potrzebny jest on zarówno do planowania przestrzeni, zarządzania własnym czasem, planowania finansów, ale także w sztuce, muzyce, w każdej pracy.
Warto tu zwrócić uwagę, na istotne różnice w umiejętnościach matematycznych pomiędzy uczącymi się w liceach oraz szkołach technicznych i branżowych. W liceum średni wynik umiejętności matematycznych wyniósł 524, w technikach – 479, a w szkołach branżowych I stopnia 394 (średnia dla PL: 489). W szkołach branżowych odsetek uczniów, którzy osiągają najwyższe poziomy (5. i 6.) umiejętności w zakresie matematyki jest bliski zeru! Poziom 4. osiąga tylko 1% uczniów. Wyniki 66% uczniów i uczennic branżowych szkół I stopnia znajdują się poniżej poziomu 2. Nieco lepiej jest w technikach. Odsetek uczniów na najniższych poziomach wynosi 23%, na najwyższych – 6%.
Projekt, oferując konkretne, gotowe do wdrożenia i atrakcyjne materiały dla uczniów, ma szansę znacząco poprawić praktyczne rozumienie matematyki w szkołach technicznych i branżowych.
***
Liderem Projektu jest Fundacja Think!, zaś Partnerami są:
- Fundacja Szkoła z Klasą (Warszawa, Polska)
- Asociación Smilemundo (Barcelona, Hiszpania)
- Stiching NHL Stenden Hogeschool (Leeuwarden, Holandia)
***
Projekt finansowany jest ze środków programu Erasmus Plus - KA220-SCH - Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej.
Projekt finansowany jest ze środków programu Erasmus Plus - KA220-SCH - Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej.
***
- badania nauczycieli i sposobu nauczania matematyki w szkolnictwie zawodowym/technikach oraz raport z badań zawierający rekomendacje dla nauczycieli;
- matematyczny narzędziownik, dostępny w 4 językach, który wesprze nauczycieli w pracy z uczniami o niższym poziomie umiejętności matematycznych;
- szkolenia dla nauczycieli;
- działania pilotażowe w 3 krajach EU;
- konferencja podsumowująca.
***
Do przygotowania i realizacji projektu skłoniły nas wyniki PISA 2022 w zakresie matematyki. Są one niższe wśród polskich uczniów niż we wcześniejszej edycji badania z 2018 (6-ty najwyższy wśród krajów objętych badaniem - minus 27 punktów), co stawia pytania o powody takiego istotnego spadku (wróciliśmy do poziomu z 2003). Spadek odnotowano także w Holandii (minus 27 pkt), w Hiszpanii utrzymał się na tym samym poziomie, przy jednoczesnym wzroście lęku przed matematyką u uczniów.
Współcześni nastolatkowie najprawdopodobniej będą żyć w świecie coraz bardziej niepewnym, w którym indywidualne decyzje życiowe i finansowe będą wymagały złożonej analizy i umiejętności wyciągania wniosków. Z perspektywy budowania innowacyjnej i globalnej gospodarki Europejskiej potrzebujemy młodych ludzi, dla których język matematyki nie jest przerażający. Potrzebny jest on zarówno do planowania przestrzeni, zarządzania własnym czasem, planowania finansów, ale także w sztuce, muzyce, w każdej pracy.
Warto tu zwrócić uwagę, na istotne różnice w umiejętnościach matematycznych pomiędzy uczącymi się w liceach oraz szkołach technicznych i branżowych. W liceum średni wynik umiejętności matematycznych wyniósł 524, w technikach – 479, a w szkołach branżowych I stopnia 394 (średnia dla PL: 489). W szkołach branżowych odsetek uczniów, którzy osiągają najwyższe poziomy (5. i 6.) umiejętności w zakresie matematyki jest bliski zeru! Poziom 4. osiąga tylko 1% uczniów. Wyniki 66% uczniów i uczennic branżowych szkół I stopnia znajdują się poniżej poziomu 2. Nieco lepiej jest w technikach. Odsetek uczniów na najniższych poziomach wynosi 23%, na najwyższych – 6%.
Projekt, oferując konkretne, gotowe do wdrożenia i atrakcyjne materiały dla uczniów, ma szansę znacząco poprawić praktyczne rozumienie matematyki w szkołach technicznych i branżowych.
***
Więcej informacji? Proszę pisać na adres: biuro@think.org.pl