Podczas warsztatów "Własny biznes" prowadzonych przez Fundację THINK! w dniu 3 lutego br. w Warszawie uczestnicy zapoznali się z procesem planowania strategii, według którego będą mogli opracować strategie dla swoich przyszłych biznesów.
Uczestnicy zajęć analizowali rynek, klientów i konkurencję na podstawie case-study z sektora HORECA (Hotel, Restaurant, Catering/Café). W pierwszym kroku zadanie polegało na wychwyceniu tych danych i faktów, które są kluczowe dla planowanego biznesu. Dowiedzieli się jak fakty i dane odróżnić od opinii – „Nie używacie mózgu, nie przetwarzacie danych i faktów i nie wnioskujecie – na razie uczycie się znajdować fakty, które są potrzebne do analizy i podjęcia decyzji..” - mówił do uczestników trener Krzysztof Bazyl.
Prowadzący zachęcał – „…Zatrzymajcie się na danych i zastanówcie się, co one oznaczają dla waszego biznesu….” Podzielił się też swoimi doświadczeniem w pracy konsultingowej – „…zbyt często budując strategię dla biznesu, nawet doświadczeni przedsiębiorcy przeskakują etap znajdowania i porządkowania istotnych faktów oraz ich rzetelnej analizy. Spieszą się do wyciągania wniosków na bazie opinii, co niesie ze sobą ryzyko pójścia błędną drogą….”
W trakcie prowadzonych zajęć uczestnicy dowiedzieli się, że poszukiwanie danych warto rozpocząć od podstawowych źródeł np. GUS czy ogólnych zestawień branżowych dostępnych w Internecie. Warto też przyjrzeć się trendom rynkowym i poczynić własne obserwacje, a nawet przeprowadzić rozmowy z potencjalnymi klientami, którzy opowiedzą o swoich potrzebach i podzielą się swoimi wrażeniami dotyczącymi planowanego produktu, czy usługi. Jak przekazywał uczestnikom prowadzący - “nie trzeba od razu myśleć o kupowaniu danych rynkowych – dużo danych i faktów jest do osiągnięcia dzięki własnemu zaangażowaniu….”.
Uczestnicy mieli okazję na konkretnych przykładach przekonać się, że stawianie znaków zapytania na etapie budowania strategii dla własnego biznesu jest konieczne, a zupełnie naturalnym etapem jest też to, że na część pytań nie będzie odpowiedzi – „...jeśli nie ma informacji, to trzeba poczynić założenia i opracować różne warianty rozwoju sytuacji - przemyślenie i przepracowanie tych wariantów jest kolejnym krokiem w budowaniu strategii dla własnego biznesu …”
Uczestnicy ćwiczyli jak planować budżet dla przedsięwzięcia biznesowego. Zapoznali się z zasadą tworzenia kalkulacji w trzech wariantach: pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym. Jak mówił trener „W biznesie musimy być przygotowani na to, że przez jakiś czas nie będziemy zarabiać, ale warto też mieć rozpracowany wariant optymistyczny, aby wiedzieć jakie zasoby będą potrzebne w przypadku, gdy biznes będzie musiał zaspokoić większy popyt….”
Udział w warsztatach wymagał od uczestników pełnego zaangażowania. Pracowali intensywnie przez pełne osiem godzin. Zwrócili uwagę na praktyczny aspekt warsztatów. Oto kilka z wypowiedzi uczestników:
...Podoba nam się, dużo jest praktycznych rzeczy jak np. analizowanie biznes-case’u, bardziej nastawiałam się na wykładanie teorii, a tu jest coś innego…
...Doceniam to, że wykorzystujemy nabytą podczas warsztatów wiedzę w praktyce, samodzielne analizując case-study”. Bardzo mi się podoba to, że jest praktyka wprowadzona, a nie wyłącznie elementy teorii, myślę, że mogę wyciągnąć dużo porad dla siebie np. zadawania pytań do własnego biznesu typu: Co chcemy osiągnąć? Jaki jest główny problem, który chcemy rozwiązać? Myślę, że to będzie bardzo przydatne...
...Szkolenie przeprowadzone jest w dość ciekawy sposób dlatego, że prelekcje są przeplatane różnymi ćwiczeniami. Najwięcej zdecydowanie wyciągne z tych materiałów, które są dodane, dzięki możliwości analizy swoich przyszłych biznesów…
Podczas warsztatów dostrzec można było bardzo dobrą współpracę zespołową, a podczas przerw ożywione dyskusje pomiędzy uczestnikami. Już na samym początku warsztatów osoby prowadzące zachęciły wszystkich do czerpania inspiracji od siebie, do wymiany myśli i pomysłów oraz zadawania pytań. Oto kilka z wypowiedzi uczestników:
...Jeśli chodzi o wiedzę to jestem pod wrażeniem i bardzo mi się podobają te warsztaty. Na pewno dużo wyniosę z nich wiedzy, ale też sympatycznie się rozmawia z ludźmi i to jest fajne, a na pewno będę wracać do tej platformy…
...Pracę w grupach też dużo dają, bo nie pracujesz sam tylko możesz zderzyć swoje pomysły z pomysłami innych. Fajnych ludzi spotkałem, od których fajnych rzeczy się dowiedziałem. Ciekawe było również zobaczenie ilu młodych ludzi ma różne ciekawe pomysły…
...Okazało się, że bardzo dużo pomysłów w grupach naszych się przenika, więc możemy się od razu wymienić kontaktami i nawiązać współpracę...
Projekt Program Rozwoju Przedsiębiorczości realizowany jest w ramach akcji społecznej „Tydzień dla Oszczędzania”, a jego celem jest wsparcie młodych osób w realizacji swojego pomysłu na biznes.
Więcej informacji o planowanych działaniach będzie można znaleźć w portalu www.rozwijamy.edu.pl.
Partnerami akcji społecznej "Tydzień dla Oszczędzania" są: Citi Handlowy i Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Związek Banków Polskich, Centrum Prawa Bankowego i Informacji, Uniwersytet Szczeciński – Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług.