Zakończyła się edycja #SuperKoderów 2022/2023 – programu organizowanego przez Fundację Orange w partnerstwie z naszą Fundacją Think!. Cieszymy się, że kolejny rok mogliśmy działać z fantastycznymi nauczycielkami i nauczycielami, którzy z takim zaangażowaniem przekazują pasję do uczenia się dzieciom i młodzieży!
Trzeba przyznać, działo się niemało. Od uruchomienia rekrutacji minął już ponad rok, a zdaje się, jakby minął tydzień. Do programu dostało się 140 szkół z całej Polski – czyli ponad 200 nauczycielek i nauczycieli. Mieli do wyboru 14 ścieżek edukacyjnych, z czego tym razem najczęściej wybieraną okazali się Robo-matematycy.
Stacjonarnie? Jak najbardziej
W sierpniu i wrześniu uczestnicy i uczestniczki wzięli udział w szkoleniach przygotowujących ich do działania w programie. Dzięki takiej formie warsztatów mogli przećwiczyć pracę z robotami czy płytką MakeyMakey, przeanalizować scenariusze zajęć, poznać trenerów i trenerki oraz spędzić czas w świetnej atmosferze. Z nowymi umiejętnościami bez problemu wskoczyki w cykl superkoderskich zajęć dla uczennic i uczniów, podczas których korzystali z zakupionego w ramach dotacji sprzętu – robotów, drukarek 3D, płytek mechatronicznych czy tabletów. Swoimi działaniami dzielili się w specjalnym panelu relacji (ZOBACZ) oraz na grupie na Facebooku.
Online – dobry sposób na naukę
Podczas każdej edycji SuperKoderów staramy się wyjść naprzeciw bieżącym potrzebom nauczycielek i nauczycieli. Stąd propozycje webinarów prowadzonych przez doświadczonych trenerów i trenerki. W tym roku wyszliśmy z czterema propozycjami:
- Wykorzystanie robotów w edukacji i terapii uczniów ze SPE, w tym z autyzmem – webinar Jolanty Majkowskiej i Zyty Czechowskiej (obejrzyj);
- Ukryte zdolności pomarańczowego kota – czyli kilka rzeczy, które warto znać w Scratchu – webinar poprowadziła Joanna Apanasewicz (obejrzyj);
- Kto ma kod do języków? Czyli nauka języków z kotem Scratchem – webinar Joanny Płatkowskiej-Nęckiej (obejrzyj);
- Wszędzie sztuczna inteligencja. Już strach otworzyć lodówkę – webinar z Maciejem Wojnickim (obejrzyj).
Zaprosiliśmy też uczestników programu do udziału w dwóch cyklach warsztatów online prowadzonych przez wspaniały duet trenerski –Joannę Apanasewicz oraz Jacka Ścibora:
- Kreatywne programowanie z odrobiną prądu;
- STEAM pod lupą. Witamy w świecie mikroelektroniki, mikrokontrolerów i Minecrafta.
Miejsca kończyły się po kilku minutach po uruchomieniu rekrutacji, a frekwencja każdorazowo wynosiła niemal 100%!
Praktycznie i narzędziowo
Inną propozycją, którą kierujemy do uczestniczek i uczestników naszego programu (a także wszystkich zainteresowanych tematyką rozwijania kompetencji cyfrowych w szkole) są artykuły autorstwa zarówno trenerów i trenerek, jak i nauczycieli – osób, które działają z nami w programie jako uczestnicy. To przegląd dobrych praktyk, doświadczeń i refleksji edukacyjnych, a także przydatne podpowiedzi dotyczące tego, jak wykorzystać narzędzia cyfrowe na lekcjach przedmiotowych. Polecamy lekturę wszystkich tegorocznych materiałów:
- Muzyka i informatyka – całkiem zgrana para – Agnieszka Miczulska;
- Integrujące przestrzenie komunikacji – Agnieszka Miczulska;
- Roboty, drukarki i płytki na każdą okazję – Monika Gnutek;
- Jak to się łączy – od biologii do robotyki i dziennikarstwa – Marek Grzywna;
- Projekt BBC Micro:bit – Jacek Scibor;
- Majsterkowanie JEST dla dziewczyn – Monika Gnutek;
- Podróżnicy w czasie, czyli informatyka i historia w jednym – Agata Gawryła;
- Rodzina „Pogromców języków” się rozrasta! – Katarzyna Chynowska.
Do zobaczenia w kolejnej edycji
Kończąca się edycja była bogata w nowe doświadczenia i wspaniałe spotkania. Powstało dużo nowych materiałów – łącznie z nową ścieżką językową, w której będzie można wziąć udział w kolejnej edycji (poznaj Pogromców języków – język francuski). Cieszymy się ze wszystkich zrealizowanych działań i wyglądamy już na kolejną edycję, do udziału w której serdecznie zachęcamy! Do zobaczenia!