Fundacja Think razem z grupą Superbelfrzy RP przygotowała w ramach konsultacji społecznych prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uwagi do projektu "Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020" (zwanych dalej Wytycznymi). Po analizie treści projektu Wytycznych uważamy, że w proponowanym kształcie dokument ten nie powinien być przyjęty.
Naszym zdaniem Wytyczne zawierają wiele braków, niejasności, błędów merytorycznych oraz koncepcyjnych, a nawet naruszenia zasady konkurencyjności, które podważają ich status jako dokumentu kierunkowego, wiążącego jeśli chodzi o wyjaśnienie celowości, zakresu i kierunków interwencji publicznej i wydawania funduszy publicznych ze środków EFS.
Wytyczne w sposób rażący dyskryminują podmioty i organizacje działające w Polsce w obszarze doskonalenia kompetencji w zakresie TIK poprzez uprzywilejowanie (finansowanie działalności) z góry ustalonego podmiotu, operatora kursów ECDL, czyli Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Jest to o tyle niezrozumiałe, że certyfikowaniem kompetencji w zakresie TIK zajmuje się jeszcze wiele innych podmiotów w Polsce, zaś w obszarze edukacji - zasadność wyboru ECDL jako certyfikatu potwierdzającego kompetencje nauczycieli w zakresie TIK jest co najmniej wątpliwa.
Wytyczne w sposób nieuzasadniony zawężają wiele działań nastawionych na rozwój kompetencji nauczycieli wyłącznie do tych działań, które były podejmowane przez instytucje publiczne, zupełnie nie dostrzegając, że istnieje wiele innych podmiotów, które również mają olbrzymie dokonania w tym obszarze, nie ustępując jakością podmiotom publicznym. Wytyczne w kilku miejscach w ogóle nie uwzględniają faktu, że duża część działań podnoszących efektywność systemu edukacji dzieje się dzięki organizacjom pozarządowym i różnym formom oddolnego, obywatelskiego działania. To wąskie pojmowanie sfery oświaty prowadzić może do osłabienia samych szkół, które dzięki współpracy z organizacjami obywatelskimi odnoszą korzyści i lepiej kształcą młodych obywateli.
Załączamy szczegółowe uwagi zawierające propozycje zmian w treści Wytycznych.