Już od trzech lat w pierwszy tydzień wakacji do Warszawy przyjeżdżają nauczyciele, którzy chcą zmieniać i unowocześniać edukację oraz swoją szkołę. Spotykają się na konferencji INSPIR@CJE 2015 (2-3 lipca, Biblioteka Narodowa w Warszawie) po to, aby uczyć się od siebie i wymieniać doświadczeniami, podpatrywać, w jaki sposób inni organizują zajęcia, komunikują się z uczniami, przekazują im wiedzę, umiejętności i wartości. To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń na polskim rynku edukacyjnym - w tym roku wzięło w nim udział ponad 300 nauczycieli i edukatorów.
Tegoroczne wystąpienia i dyskusje INSPIR@CJI mają na celu szersze spojrzenie na edukację szkolną i stymulowanie zmiany myślenia o edukacji i uczeniu się w świecie, w którym wokół nas wszystko się zmienia. Organizatorzy konferencji zwracają uwagę na nowe zagadnienia, które do tej pory nie były przedmiotem szerszej refleksji w szkołach, m.in.: neurodydaktykę i właściwe wykorzystanie potencjału mózgu; wpływ przestrzeni fizycznej, technologicznej i społeczno-kulturowej na uczenie się; indywidualizację nauczania; modele wykorzystania technologii edukacyjnych w celu podnoszenia jakości uczenia (się); wewnątrzszkolny system doskonalenia nauczycieli. Dużo miejsca poświęcono różnym formom komunikacji w ramach społeczności szkolnej.
Organizatorzy zwracają również szczególną uwagę na innowacje dydaktyczne i mądre wykorzystanie technologii edukacyjnych (TIK) w szkołach. Jak wynika z doświadczeń wielu polskich nauczycieli - nowe metody prowadzenia zajęć (oparte bardziej na współpracy) i odpowiednie wykorzystanie TIK w nauczaniu - przyczyniają się nie tylko do ciekawszych zajęć, ale - co bardziej istotne - do kształcenia kompetencji, które będą uczniom za chwilę potrzebne w życiu. Nie tylko tych cyfrowych, ale przede wszystkim społecznych. To dzięki technologiom nawiązujemy przecież coraz więcej relacji i kontaktów.
Na INSPIR@CJACH 2015 zwracamy uwagę także na umiejętność programowania. Otacza nas coraz więcej skomplikowanych urządzeń. Coraz częściej przenosimy naszą aktywność do sieci, w której też, w mniejszym lub większym stopniu, musimy programować, aby móc korzystać z różnych narzędzi i możliwości. Dlatego Partnerem Strategicznym INSPIR@CJI 2015 został program Mistrzowie Kodowania, rozwijany w polskich szkołach dzięki firmie Samsung Electronics Polska. Jest to unikalny w skali Europy program, w którym uczniowie kodują i programują, tworząc swoje własne cyfrowe projekty, gry i zabawy. Przygotowują się tym samym do funkcjonowania w różnych rzeczywistościach, w tym tej wirtualnej.
"Uczestnicy programu Mistrzowie Kodowania dopiero zaczynają swoją przygodę z językiem programowania. To są zaledwie podstawy, początki, ale już na tych pierwszych etapach nauki powstają świetne projekty" - mówi Blanka Fijołek, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności firmy Samsung Electronics Polska i pomysłodawczyni programu Mistrzowie Kodowania. "Takie projekty pozwalają mieć przekonanie, że wśród uczniów są również przyszli autorzy dużych, skomplikowanych osiągnięć technologicznych i wspaniałych produktów, które będą cieszyły konsumentów na całym świecie" - dodaje Fijołek.
INSPIR@CJE to jedna z form debaty edukacyjnej, którą od wielu lat prowadzi redakcja jednego z największych polskich portali edukacyjnych - Edunews.pl. Wiadomo, jakie są bolączki systemu edukacji, natomiast trudno jest jednoznacznie określić, jaka jest wizja szkoły, którą chcielibyśmy rozwijać w Polsce. Dlatego uczestnicy spotkania wspólnie zastanawiają się, co warto zmienić. Są pewni, że polska edukacja może być skutecznie poprawiana i modernizowana dzięki oddolnym inicjatywom, które rodzą się w szkole lub tuż obok szkoły, a które są realizowane przez nauczycieli i inne osoby mające bliski, codzienny związek z edukacją. Szkoła może być coraz lepsza tylko dzięki nauczycielom, a nie odgórnym nakazom i wytycznym. Przecież pracuje w nich wielu wspaniałych nauczycieli, którzy osiągają sukcesy pedagogiczne nie tylko w swojej klasie, ale także w kraju i na arenie międzynarodowej. Dowodem na to są m.in. projekty współpracy krajowej i międzynarodowej prowadzone w ramach programu eTwinning czy Erasmus+. Redakcja Edunews.pl stara się promować takie osoby w ramach prowadzonej na Facebooku akcji ZWYKLI-NIEZWYKLI NAUCZYCIELE, w której nauczyciele sami opowiadają o tym, czym jest dla nich praca w szkole i jak lubią uczyć.
"Staraliśmy się tak przygotować wydarzenie, aby uwzględnić szerokie potrzeby nauczycieli i edukatorów. Skupiliśmy się na codziennej praktyce edukacyjnej, a nie na teorii nauczania" - mówi Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl, prezes Think Global i pomysłodawca konferencji. "Dzięki współpracy z nauczycielami z grupy Superbelfrzy RP, udało się zaprosić osoby, które są więcej niż doświadczonymi pedagogami - są poszukiwaczami edukacyjnych przygód i eksperymentów dydaktycznych, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, czyli TIK."
***
Organizatorami INSPIR@CJI 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji jest program Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.
Partner medialny: Głos Nauczycielski.
***
Obszerne relacje z INSPIR@CJI 2015 dostępne są w portalu Edunews.pl oraz w serwisie www.edudoskonalenie.pl, jak również w kanale TerazEdukacja w YouTube.