Uczniowie i uczennice w szkołach branżowych i technikach mają generalnie niższe kompetencje niż ich rówieśnicy w liceach ogólnokształcących. Po drugie, często też kończą szkołę podstawową z brakami w wiedzy, przekonaniem o braku kompetencji matematycznych, czasem wręcz lękiem wobec matematyki – taka ocena sytuacji widoczna jest nie tylko w PISA 2022, ale także w rozmowach z nauczycielami i nauczycielkami matematyki.
Międzynarodowy projekt na rzecz lepszej matematyki
Od grudnia 2024 Fundacja Think! realizuje razem z Partnerami (Fundacja Szkoła z Klasą, Asociación Smilemundo (Barcelona, Hiszpania) i Stiching NHL Stenden Hogeschool (Leeuwarden, Holandia) projekt „Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana – poziom wyżej!” (ang. Added Value+), w którym przyglądamy się i poszukujemy rozwiązań lub pomysłów na lekcje matematyki w szkołach branżowych i technikach.
W szkołach branżowych matematyka nie jest traktowana przez uczniów jako przedmiot kluczowy, zaś w technikach… to zależy. Między innymi od tego, czy szkoła mieści się w dużym mieście, czy w mniejszych ośrodkach. Tak jest przynajmniej w Polsce, ale ogólnie spostrzeżenia i problemy w nauczaniu matematyki w tych szkołach są niemal takie same w Polsce, Hiszpanii i Holandii.
Matematyka w praktyce szkolnej – spytaliśmy praktyków
Powoli kończymy w projekcie Added Value+ pierwszy etap, w którym analizowaliśmy dostępne raporty i opracowania oraz zaplanowaliśmy badania wśród nauczycieli i nauczycielek uczących w szkołach branżowych oraz technikach w Polsce, Hiszpanii i Holandii. Przeprowadziliśmy z nimi wywiady, co pozwoliło nam zebrać bogaty materiał do analizy. Aktualnie podsumowujemy i porządkujemy dane, a wkrótce będziemy mogli opublikować raport badawczy.
„Najgorsze są praktyki – ja wiem, że oni się muszą uczyć zawodu, ale ponieważ mam w klasie uczniów z różnych zawodów, to zawsze mam jakieś nieobecności… czasem brakuje 3 uczniów, potem innych 5ciu, potem kolejnych dwóch. Zawsze mi kogoś brakuje i trudno jest w ten sposób prowadzić lekcję. A oni nie mają jak tego potem nadrobić” – opowiadała nam nauczycielka pracująca w szkole branżowej.
Osoby, z którymi rozmawialiśmy, były bardzo zaangażowane w nauczanie – definiowały siebie jako nauczycieli z powołania, świadomych swojej roli.
Równocześnie nawet ta grupa nauczycieli przyznawała, że nie jest w stanie nauczyć wszystkich uczennic i uczniów matematyki na poziomie określonym programie. Czasem naginają rzeczywistość, pomijając te obszary merytoryczne, które są dla młodzieży za trudne, lub nieistotne ze względu na ich wykształcenie.
Raport z przeprowadzonych badań ukaże się we wrześniu.
Projekt ADDED VALUE PLUS współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej