Ułatwienia dostępu

Przebudowa samej szkoły tylko po to, żeby wyglądała ładniej i nowocześniej, nie powinna być celem samym w sobie. Powinniśmy raczej myśleć o transformacji całej szkoły, nie tylko jej przestrzeni fizycznej wewnątrz i na zewnątrz szkolnych murów, ale i różnych podejść do nauczania, nowoczesnych metod pracy, budowania relacji w szkole i poza szkołą (np. współpracy ze społecznością lokalną), organizacji procesu nauczania z wykorzystaniem różnych narzędzi, także technologicznych.

Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Think! z Warszawy, Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development (HIE-RO) z Rostocka oraz Rektorsakademien Utveckling AB (RAU) ze Sztokholmu realizują od września 2014 roku dwuletni projekt „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”, finansowany ze środków programu Erasmus+. Jego celem jest pomoc szkołom w modernizacji przestrzeni uczenia (się) w duchu edukacji XXI wieku. Przestrzeni, która zdaniem organizatorów powinna być definiowana znacznie szerzej niż klasa lekcyjna.

Pomysłodawcą projektu jest Marcin Polak, który na łamach Edunews.pl już od kilku lat pisze i zachęca do zmiany podejścia społeczności szkolnych do przestrzeni, w których uczymy się.

„Myślenie o nowoczesnej przestrzeni uczenia się powinno być w ogóle impulsem do myślenia o transformacji szkoły – od szkoły jako „instytucji uczącej” do szkoły jako „społeczności uczącej się”, w której to, czego jesteśmy nauczani, przez kogo, kiedy, z kim i jak staje się płynne, wyłania się i rozwija z edukacyjnej potrzeby chwili i możliwości.” – mówi Marcin Polak z Fundacji Think!. „W takim samym stopniu jak fizyczna przebudowa przestrzeni, w której uczymy się, powinniśmy także planować „przebudowę” sposobów uczenia się przez uczniów, dbając, aby były one bardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb oraz do świata, dla którego edukujemy (się)”.

W ramach projektu przygotujemy w 2015 roku zestaw poradników dla szkół poświęconych projektowaniu przestrzeni edukacyjnej w szkołach. Informacje o postępach prac w projekcie zamieszczane będą na stronie www.eduspaces.eu.